divendres, 28 d’octubre del 2011

Ja ets grandet per a fer aquestes coses

Aquesta frase, “Ja ets grandet per a fer aquestes coses”, va ser la que realment em va motivar per a fer el treball etnogràfic sobre el metro. Fa temps la vaig veure, quan es va engegar la campanya contra el frau, i en aquell moment em va impactar molt. Ara me la trobo per tot arreu i segueix provocant-me una sensació estranya. Potser altres persones no s’hi fixen, fins i tot a d’altres els hi agrada i pensen que és adequada. A mi personalment és una frase que m’ataca directament, sobretot em xiula a les orelles la paraula “grandet”, em sento petita i ridiculitzada. No em convida a portar-me bé. Repeteixo, aquesta és la meva reacció al llegir la frase. Em pregunto si és gaire educativa... en el sentit de que si l’objectiu és corregir un comportament com és el de passar sense pagar, serveix de gaire atacar i tractar de nen petit a l’infractor? No causarà més aviat l’efecte contrari? és a dir, que no estarà provocant més rebel·lia? Aquests dies estic elaborant el diari de camp, i m’hi fixo molt més que abans en les reaccions de les persones. Moltes vegades he vist com hi ha qui s’enfada perquè un altre s’ha colat al metro sense pagar. D’altres en canvi no els hi fa res, fins i tot deixen passar darrere seu al qui es vol colar.  I la majoria no opinen, passen de llarg, individus que transiten en un no-lloc, res del que passa en aquest lloc els hi pertoca...
Penso que la frase Ja ets grandet... sorgeix a partir de la mentalitat del grup de persones que s’enfaden, d’aquesta actitud de ràbia perquè l’altre no compleix. Sembla com si la frase busqués la complicitat dels usuaris que sí que paguen i volgués posar en ridícul al que es comporta de manera incívica. L’infractor, al que se suposa que s’ha d’educar en el civisme, és menysvalorat, se’l tracta amb superioritat. Això sens dubte ha de crear algun tipus de reacció a l’infractor i crec que no deu agradar gaire, no el convida a reflexionar sobre el que fa, si no que es deu sentir atacat. Podem parlar de que pot generar més resistència?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada